شرایط اقتصادی فعلی که در حدود یک دهه است در ایران حاکم شده، به ما یاد داده تا در انتخاب‌های زندگی‌مان دقت بیشتری داشته باشیم. افزایش قیمت برخی اقلام مانند لوازم خانگی برقی، چنان است که شاید مثل گذشته نتوانیم به راحتی آن‌ها را تهیه کنیم و یا دست‌مان در تعویض و جایگزینی آن‌ها باز باشد. از همین‌رو در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا در انتخاب بهترین مدل ماشین لباسشویی با دقت پیش‌بروید و گزینه کاملا مناسبی را تهیه کنید.

در راهنمای خرید ماشین لباسشویی، به کلیاتی درباره خرید ماشین لباسشویی اشاره کردیم و همچنین نگاهی گذرا به کاربرد مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی موجود در بازار داشتیم. در این راهنما می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به انواع مدل ماشین لباسشویی در بازار داشته باشیم.

دسته‌بندی انواع مدل ماشین لباسشویی

این روزها در بازار با تنوع گزینه‌ها در انتخاب یک مدل ماشین لباسشویی مواجه هستید. همین تعدد گزینه‌ها موجب می‌شود تا برای انتخاب مناسب بتوانیم آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. اینکه چه چیزی می‌تواند مدل‌های ماشین‌های لباسشویی را در ذهن شما طبقه‌بندی کند به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  •   ویژگی‌های کارکردی
  •   ویژگی‌های تکنولوژی

از گذشته همیشه دو مدل ماشین لباسشویی در بازار موجود بود.

این دو مدل هم به شکل استفاده از ماشین لباسشویی برمی‌گشت. اینکه سطل شوینده لباس‌ها در ماشین لباسشویی افقی کار گذاشته شده با عمودی.
بسته به زاویه سطل شوینده، ماشین‌های لباسشویی به دو دسته کلی ماشین‌هایی که در آن‌ها از جلو باز می‌شود و بارگیری در آن‌ها از جلو انجام می‌شود و ماشین‌هایی که در آن‌ها از بالا باز می‌شود، تقسیم می‌شدند.

این مسئله اگرچه ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما از گذشته که تکنولوژی ساخت ماشین‌های لباسشویی چندان توسعه پیدا نکرده بودند. تا حالا که مدل‌های جدید ماشین‌های لباسشویی، تولید شده‌اند، همچنان خط کلاسیک و مهم جداسازی ماشین‌های لباسشویی است.

ماشین‌های لباسشویی به دو دسته اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک نیز تقسیم می‌شوند.

ماشین لباسشویی اتوماتیک: که استفاده از «دست» در فرایند شست‌وشو حذف شده و همچنین به کمک اینترنت اشیا، حتی لباسشویی‌ها می‌توانند بدون حضور انسان در زمان شست‌وشو، کارشان را به بهترین شکل انجام دهند.
ماشین لباسشویی نمیه اتوماتیک که در برخی موارد نیاز است، شستن لباس‌ها در برخی فرایندها با کمک و تنظیمات کاربر انجام شود.

پس تاکنون با چهار مدل ماشین لباسشویی آشنا شدید.

  • ماشین لباسشیویی درب از بالا
  • ماشین لباسشویی درب از جلو
  • لباسشویی اتوماتیک
  • لباسشویی نیمه‌اتوماتیک

از این‌جا به بعد تکنولوژی ساخت یکی‌دیگر از مهم‌ترین معیارهایی است که بهترین مدل ماشین لباسشویی براساس آن، دسته‌بندی می‌شود. در این میان برخی ویژگی‌ها مانند: میزان مصرف انرژی، میزان مصرف آب و مسائلی از این دست وجود دارند که اگرچه مهم هستند؛ ولی در همه ماشین‌های لباسشویی با کیفیت‌های متفاوتی دیده می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را مرجع مناسبی برای دسته‌بندی بهترین مدل ماشین لباسشویی دانست. در ادامه مهمترین تکنولوژی‌های جدید ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم:

تفاوت در مسیر بارگیری

شما دوست دارید در ماشین لباسشویی‌تان از جلو باز شود یا بالا؟ این فقط یک تفاوت ظاهری در طراحی نیست. موضوعی است که تاثیر مستقیم روی کارکرد ماشین لباسشویی هم دارد.

برای استفاده از ماشین لباسشویی که بارگیری آن از جلو انجام می‌شود، شما باید خم شوید، مقابل ماشین لباسشویی نیم‌خیز بنشینید تا بتوانید لباس‌های کثیف را داخل آن بگذارید یا از داخل آن لباس‌های شسته شده را بردارید. در حالی‌که در ماشین‌های لباسشویی که در آن‌ها از بالا باز می‌شود، شما همه این فرایند را به‌صورت ایستاده انجام می‌دهید.

اما این تنها تفاوت نیست. سبک شست‌وشوی این دو ماشین لباسشویی به‌دلیل زاویه قرارگرفتن سطل شست‌شوی لباس‌ها، تاثیر مستقیمی روی کیفیت شستن، میزان آب مصرفی و میزان انرژی مصرف شده در آن‌ها دارد. لباس‌ها در ماشین‌هایی که در آن‌ها از بالا باز می‌شوند، به خوبی شسته نمی‌شوند یا می‌توان چنین گفت که کیفیت شست‌وشوی لباس در ماشین‌هایی که در آن‌ها از جلو باز می‌شود، به مراتب بهتر از ماشین‌هایی است که در آن‌ها از بالا باز می‌شوند.

همچنین ماشین‌هایی که در آن‌ها از بالا باز می‌شوند، آب بیشتری مصرف می‌کنند تا لباس‌ها را غرق در آب کنند. این فرایند در ماشین‌هایی لباسشویی با در از جلو، به دلیل گردش لباس‌ها در زاویه صفر با زمین، آب کمتری مصرف می‌کند و موجب می‌شود با هر بار چرخش همه لباس‌ها در آب غرق شوند.

در مقاله «راهنمای خرید ماشین لباسشویی» این تفاوت‌ها را با دقت بررسی کردیم و در جدولی هم تفاوت‌های دو مدل ماشین‌های لباسشویی را نشان دادیم.

تکنولوژی؛ مسیر تحول مدل ماشین لباسشویی

در گذشته ماشین‌های لباسشویی تنها سطل‌هایی بودند که با شدت آب، شوینده و لباس‌ها را در هم می‌آمیختند. فرایند آب‌کشی، خشک کردن و سایر مسائل به کمک انسان انجام می‌شد. بعدها ماشین‌های لباسشویی صاحب یک محفظه شست‌وشو و یک محفظه خشک‌کن شدند. به این ترتیب بعد از شست‌وشو و آب‌کشی باید با دست لباس‌های شسته شده را وارد مخزنی دیگر می‌کردید تا خشک شود.

از این‌جا به بعد تحولی مهم در دنیای ماشین‌های لباسشویی پدید آمد. به این ترتیب ماشین‌های لباسشویی که تا این‌جا روی کار آمدند و هنوز هم در این کلاس تولید می‌شوند، ماشین لباسشویی «نیمه‌اتوماتیک» می‌گویند و ماشین‌های لباسشویی بعد از این را «اتوماتیک» می‌خوانند. یعنی ماشین‌های لباسشویی که دیگر به دخالت «دست» در فرایندهای شست‌وشو نیازی ندارد.

در واقع در این مرحله از توسعه ماشین‌های لباسشویی، طراحان روی کیفیت سطل شست‌وشوی لباس تمرکز کردند تا هر سه فرایند شست‌وشو، آب‌کشی و خشک کردن لباس در همان سطل انجام شود. به این ترتیب شما فقط باید لباس‌ها را داخل ماشین قرار دهید و یک دکمه را فشار دهید.

از زمانی که ماشین‌های لباسشویی وارد کلاس ماشین‌های لباسشویی «اتوماتیک» شدند و توسعه آن‌ها با «تکنولوژی» پیوند خورد، به‌دلیل رشد سریع و روز افزون تکنولوژی و فتح کردن عرصه‌های جدید، انواع بهترین مدل ماشین لباسشویی وارد بازار شد. از این‌رو در ادامه به چند تکنولوژی جدید و مهم که در دنیای ماشین‌های لباسشویی نگاهی می‌اندازیم:

شست‌وشوی بهتر با تکنولوژی حباب‌‌ساز

بخش عمده‌ از تمرکز محققان و توسعه‌دهندگان بهترین مدل ماشین لباسشویی روی موضوع تکنولوژی شست‌وشوی لباس‌ها قرار دارد. چرا که اولین کار ویژه ماشین‌های لباسشویی شست‌وشوی خوب و باکیفیت لباس است. برای همین هم هر برندی که کیفیت بهتری را ارائه دهد، می‌تواند سهم بیشتری از بازار را داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌ها در مسیر شست‌وشوی لباس‌ها، تکنولوژی حباب‌‌ساز یا(Eco Bubble) است. به دلیل بافت لباس‌ها، نوع کثیفی آن‌ها و همچنین کیفیت سختی آب، ممکن است آب و شوینده به همه الیاف لباس‌ها نفوذ نکند. برای همین تکنولوژی حباب‌ساز با ایجاد حباب در آب در فرایند شست‌وشو کمک می‌کند ضریب نفوذ آب و شوینده به الیاف لباس، بیشتر شود و شست‌وشوی بهتری صورت بگیرد.

سروصدای کمتر با (VRT Plus)

یکی دیگر از موضوعاتی که سازندگان بهترین مدل ماشین لباسشویی به آن توجه می‌کنند، کاهش سروصدای دستگاه در فرایند شست‌وشو است. لباسشویی سامسونگ که یکی از پیشروترین برندها در تحقیق و توسعه بازار است و به تازگی تکنولوژی VRT Plus را ارائه کرده است که سروصدای ماشین‌های لباسشویی را به حداقل می‌رساند.

حل یک مشکل قدیمی با اد‌واش (Addwash)

بارها اتفاق افتاده که شما ماشین لباسشویی را روشن کرده‌اید و در حین فرایند شست‌وشو، متوجه چندتکه لباس دیگر شدید که که باید شسته می‌شد و حالا کاری برای آن‌ها نمی‌توان کرد. این مشکل البته در لباسشویی‌هایی که در آن‌‌ها از بالا باز می‌شود، وجود ندارد و شما هر وقت بخواهید، می‌توانید به آن لباس اضافه کنید.

اما حالا چندسالی است که برخی از بهترین مدل ماشین لباسشویی از برندهای گوناگون، یک پنجره کوچک روی در لباسشویی ها با در از جلو کار گذاشته‌اند که به کمک آن می‌توانید در حین فرایند شست‌وشو، لباس به لباسشویی اضافه کنید. این آپشن در بهترین مدل ماشین‌های لباسشویی برند اسنوا دیده می‌شودبرای یدن آگهی‌های ماشین لباسشویی در دیوار کلیک کنید.

باکتری کُشی با (TrueSteam)

تیم تحقیق و توسعه شرکت ال‌جی، چند سالی است که با تکنولوژی TrueSteam شناخته می‌شود. یک نوآوری برای شست‌وشوی بهتر لباس‌ها. در این ایده برای اینکه آب کمتری مصرف شود و همچنین لباس‌ها بهتر شسته شوند، آب به بخار تبدیل می‌شود و بخار آب وارد الیاف لباس‌ها می‌شود و مواد آلرژی‌زا و باکتری‌ها را نابود می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی در بهترین مدل ماشین لباسشویی ال‌جی این است که که به بافت لباس‌ها کمترین آسیب وارد می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان و انرژی با (VarioPerfect)

تا این‌جا بیشتر از تکنولوژی‌هایی گفتیم که کار کردن با ماشین لباسشویی را راحت‌تر می‌کرد. کیفیت شست‌وشو را بهبود می‌بخشید و مصرف آب را کاهش می‌داد. حالا نوبت به تکنولوژی است که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *